Luchthaven Toulouse-Blagnac

1 Vliegroutes van & naar Toulouse (TLS)

Vliegticket Amsterdam (AMS) - Toulouse (TLS)
KLM (KL1307, KL1303), Jet Airways (India) (9W8841), Xiamen Airlines (MF9797), Delta Air Lines (DL9322), Gol Transportes Aéreos (G35619), Air France (AF3157), Kenya Airways (KQ1303)
€ 173,19

Luchthaven Toulouse-Blagnac

De luchthaven Toulouse-Blagnac dat in het Zuid-Franse Département Haute-Garonne ligt, hoort bij de tien grootste luchthavens van Frankrijk. Naast de burgerluchtvaartactiviteiten is ze de tweede grootste luchthaven voor vrachtluchtvaart Frankrijk.
  • URL: Toulouse-Blagnac (TLS)
  • Tijdzone: GMT 1
  • Servicetelefoon: +33 1 70 46 74 74; +33 825 380 000 (€0,15 MIN/INC. VAT)
  • Adres: Aéroport de Toulouse - Blagnac, BP 90103, 31703 Blagnac Cedex, France
  • Exploitant: SA Aéroport Toulouse-Blagnac
  • Parkeerplaatsen: ja, betaald. ca. 7000 parkeerplaatsen voor korte en lange duur.
  • Nabijgelegen steden: Toulouse (7 km)
  • Verkeersverbindingen: Via de snelwegen A620 en A621.
  • Treinverbindingen: Busstation Gare Routière.
  • Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (15.31%), dinsdag (14.69%), woensdag (14.85%), donderdag (14.99%), vrijdag (15.65%), zaterdag (11.62%), zondag (12.89%)
  • Andere schrijfwijzen: Тулуза, تولوز, Tolosa de Llenguadoc, Τουλούζη, טולוז, टूलूस, तुलूज़, ツールーズ, トゥールーズ, ტულუზა, 툴루즈, Tuluza, Тулуз, Tuluz, ตูลูซ, 圖盧茲, 图卢兹

Populairste bestemmingen vanaf Toulouse-Blagnac (Vluchten per week )

  1. Parijs-Orly (203, 14,51 %)
  2. Parijs-Charles de Gaulle (57, 4,07 %)
  3. Lissabon (54, 3,86 %)
  4. Frankfurt-Main (46, 3,29 %)
  5. Londen-Heathrow (44, 3,15 %)
  6. Amsterdam Schiphol (44, 3,15 %)
  7. Marseille-Provence (42, 3,00 %)
  8. München (38, 2,72 %)
  9. Brussel (34, 2,43 %)
  10. Lyon-Saint-Exupéry (Satolas) (33, 2,36 %)
  11. Overige (57,46 %)

Top-vliegroutes (volgens vertrekken en landingen)

  1. Air France (958, 34,36 %)
  2. easyJet (430, 15,42 %)
  3. Ryanair (400, 14,35 %)
  4. British Airways (172, 6,17 %)
  5. Lufthansa (158, 5,67 %)
  6. KLM (88, 3,16 %)
  7. Twin Jet (82, 2,94 %)
  8. Volotea (80, 2,87 %)
  9. Brussels Airlines (68, 2,44 %)
  10. Iberia (66, 2,37 %)
  11. Overige (10,25 %)

Ligging
De luchthaven ligt ongeveer acht kilometer ten noordwesten van het stadscentrum van Toulouse vlak aan de snelweg A621.

Via de A620 en de A621 is ze erg makkelijk bereikbaar. komende van het stadscentrum van Toulouse verlaat men best de stad via de Allée de Barcelone in de richting van Bordeaux, Auch en Blagnac. Van het verkeersknooppunt op de A620 rijdt men verder op de A620/ E9 en neemt men daar afrit 31, om dan rechts de A621 op te rijden en aan de afrit voor te sorteren op het rechterrijvak, waar “Aéroport Blagnac, Grenade” staat aangegeven. Dan komt men op de D901, die men volgt tot aan de afrit 4 van de luchthaven.

Van het busstation Gare Routière kan men de Courriers de la Garonne gebruiken of de pendelbusdiensten om in het centrum te raken. De belangrijkste haltes van de pendelbus zijn Gare Routière, Allées Jean Jaurès, Place Jeanne d’Arc en Centre Compans Caffarelli. Er rijden ook bussen in de regio van Toulouse en de maatschappij NOVATEL heeft een dagelijkse dienst naar Andorra. Deze van de firma Interlignes rijden tussen de luchthaven van Toulouse en verschillende steden in de regio’s Albi, Carmaux, Castres en Mazamet.

Geschiedenis
In 1939, aan het begin van de Eerste Wereldoorlog, opende de toen al beroemde Franse piloot Antoine de Saint-Exupéry een reparatiewerkplaats op het vliegveld vanwaar de firma Latécoère al vluchten deed naar Casablanca en Dakar. De luchthaven kreeg ook twee banen van een lengte van 800 meter. Pas na de overgave van het Duitse leger in 1945 werd de luchthaven ook opengesteld voor burgerluchtvaart. Aanvankelijk was de check-in terminal slechts geïmproviseerd en bestaande uit ekele houten barakken. In de jaren daarop ondernam men uitgebreide bouwwerkzaamheden tot uiteindelijk in 1953 het eerste echte luchthavengebouw Blagnac 1 geopend kon worden.
Verder werden de start- en landingsbanen tussen 1964 en 1968 verlengd tot 3 en 3,5 kilometer. Op 2 maart 1969 kon dan ook de eerste testvlucht van het protoype Concorde 001, dat ontwikkeld werd sedert 1962, plaatsvinden. De passagiersaantallen groeiden gestaag maar het terminalgebouw Blagnac 1 was slechts voorzien voor een maximum van 400.000 reizigers per jaar. De bouw van een nieuw terminalgebouw was dan ook onvermijdelijk; er werd begonnen aan Blagnac 2 in april 1978. Deze terminal werd dan nog eens uitgebreid met verschillende hallen in de jaren 1993 en 2004. Daarbij werd in 1993 een controletoren opgericht en de laatste bouwuitbreiding bestond uit een parkeergarage met meerdere verdiepingen voor duizenden wagens, die geopend werd in 2002. Op dit moment zijn er opnieuw werven op de terreinen van de luchthaven, want in 2009 is een nieuwe terminal in gebruik genomen om de capaciteit van 6 miljoen passagiers voor het jaar 2015 nog verder op te trekken tot 9 miljoen.


Statistische historische weergegevens voor Toulouse-Blagnac

jan
feb
maa
apr
mei
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
9.0
10.8
13.4
16.1
20.0
23.9
27.4
26.7
24.3
19.2
12.9
9.4
5.4
6.9
8.7
11.3
14.8
18.4
21.3
20.8
18.5
14.3
8.9
5.9
1.8
2.9
4.0
6.5
9.6
12.8
15.2
15.0
12.7
9.5
5.0
2.5