Luchthaven Westerland / Sylt

Luchthaven Westerland / Sylt

Luchthaven Sylt ligt op het eiland Sylt en is de meest noordelijk gelegen luchthaven van Duitsland. Ze ligt twee kilometer ten oosten van de plaats Westerland in de gemeente Sylt-Ost bij het dorp Tinnum. De Flughafenstraße dient als verbinding naar Luchthaven Sylt.
  • URL: Westerland / Sylt (GWT)
  • Tijdzone: GMT 1
  • Servicetelefoon: +49 4651 9206-12
  • Adres: Flughafen Sylt GmbH, Sylt, Flughafenstraße 1, D-25980 Sylt-Ost (Ortsteil Tinnum)
  • Exploitant: Flughafen Sylt GmbH
  • Parkeerplaatsen: ja, gratis parkeren.
  • Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (5.86%), dinsdag (8.47%), woensdag (6.51%), donderdag (16.61%), vrijdag (11.07%), zaterdag (24.76%), zondag (26.71%)
  • Andere schrijfwijzen: Sylt, Vesterland - Sild, Weesterlön, Wäästerlön, Зюльт-Вестерланд, Зильт, Зилт, Συλτ, ズィルト, 敘爾特島, زیلت, سيلت, סילט

Ligging
De in 1918 geopende luchthaven ligt slechts 1500 meter ten oosten van het stadscentrum. Ze is te bereiken via de enige hoofdweg op het eiland. Er is geen busdienst, maar sommige hotels bieden een shuttle bus service. Daarnaast is het mogelijk om een fiets te huren op de luchthaven van Sylt.

Geschiedenis
Vanwege een toename van het aantal directe vluchten werden in 2006 111.000 en in 2007 zelfs 133.000 passagiers vervoerd, waarmee de meest noordelijke luchthaven van Duitsland, na luchthaven Lübeck-Blankensee, de meest gefrequenteerde luchthaven van Sleeswijk-Holstein is. Het toerisme was reeds bij de opening van de luchthaven in 1918 de drijvende kracht. De Deutsche Luftreederei voerde in februari 1919 de eerste lijnvlucht tussen Berlijn en Weimar uit. Het traject Berlijn-Hamburg-Sylt volgde in juli 1919 als tweede verbinding, waarmee luchthaven Sylt tot de luchthavens met de langste lijnvlucht-tradities in Duitsland behoort. Hoewel er vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog tot 1961 uitsluitend militaire vluchten door de geallieerde strijdkrachten uitgevoerd werden, lukte het na de overdracht van de vliegbasis aan de Bundeswehr toch om het civiel gebruik van de luchthaven weer te laten herleven. Het ontwikkelde in de jaren ‘60 naast de noodzakelijke lijnvluchten van en naar Hamburg, Kiel en Flensburg ook de verbinding Berlijn-Sylt-Berlijn, die aanvankelijk als charter-traject door reisorganisatie Germania en later als gesubsidieerde lijnvlucht door British Airways succesvol uitgevoerd werd. Vervolgens kwamen all-in vliegreizen van Zweden en Engeland tot stand alsook lijnvluchten naar bestemmingen in heel Duitsland. Momenteel worden verschillende typen vliegtuigen ingezet op Sylt, waaronder toestellen van het type Super-Constellation, De Havilland DH 106, Caravelle, BAC 1-11, Douglas DC-7, Vickers Viking, en Boeing 737-200. De Flughafen Sylt GmbH nam in 1971 het luchthaventerrein met enkele gebouwen over van de Bundeswehr en werd daardoor zelfstandig eigenaar van de luchthaven Sylt. Vanaf dat moment kon de algemene luchtvaart zich ongehinderd en in rap tempo ontwikkelen, zodat luchthaven Sylt inmiddels een verkeersvolume met een jaarlijks stijgende tendens vertoont. In vervolg op een bedrijfsherstructurering is de SFG Sylter Flughafen GmbH & co. Betriebs- und Service-KG sinds 1 januari 1998 de nieuwe eigenaar van de luchthaven. Op 1 december 2005 werd het gebruik van het militaire deel van de luchthaven door de marine luchtvaartdienst gestopt en na het vertrek van de laatste militairen in maart 2006 is de luchthaven uitsluitend voor civiel gebruik.


Statistische historische weergegevens voor Westerland / Sylt

jan
feb
maa
apr
mei
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
2.5
2.3
4.5
9.1
14.0
17.1
19.2
19.4
16.7
12.2
7.6
4.7
0.8
0.4
2.3
6.4
10.8
14.2
16.4
16.6
14.2
10.0
5.9
3.0
-1.2
-1.6
0.0
3.8
7.8
11.4
13.9
14.1
11.8
7.9
4.0
1.1
4.0
3.0
4.0
6.0
10.0
13.0
16.0
17.0
15.0
13.0
9.0
6.0