2 Vliegroutes van & naar Tokio-Narita (NRT)
Air France (AF5133), KLM (KL861, KL863)
Air France (AF5134), KLM (KL862, KL864)
Luchthaven Tokio-Narita International Airport
- URL: Officiële website
- Tijdzone: GMT 9
- Servicetelefoon: +81 476-34-8000 (Airport Information, available 24 hours a day, 365 days a year)
- Adres: Tokyo - Narita Airport, Airport Administration Building, Narita City 282-0004, Chiba PREF, Japan
- Exploitant: Narita International Airport Corporation (NAA)
- Parkeerplaatsen: ja, betaald; parkeerplaatsen voor korte en lange duur, tevens een Car Park met meerdere verdiepingen bij ieder van de 2 terminals.
- Nabijgelegen steden: Narita (7 km), Sakura (15 km), Chiba (30 km), Narashino (33 km), Abiko (35 km), Funabashi (37 km), Ichihara (39 km), Kashiwa (39 km), Ichikawa (42 km), Matsudo (44 km)
- Verkeersverbindingen: Higashi Kanto Expressway, Shin-Kuko Expressway; Route 295; Route 296, Yokaichiba - Sakura Road of Narita - Matsuo Road
- Treinverbindingen: Higashi-Narita Station (oude Narita Airport Station in Terminal 1) en Airport Terminal 2 Station (in Terminal 2): Narita Express naar Tokio Station, Skyliner
- Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (14.21%), dinsdag (13.62%), woensdag (14.19%), donderdag (14.01%), vrijdag (14.71%), zaterdag (14.55%), zondag (14.70%)
- Andere schrijfwijzen: Tokyo-Narita, Tokyo, Tokjo, Токіа, Tòquio, Tōkyō, Tokijas, Tóquiu, Tóiceo, Токіё, Токио, Токіо, Τόκιο, טוקיו, טאקיא, توکیو, طوكيو, ٹوکیو, Տոկիո, Տոկիոյի, टोक्यो, টোকিও, டோக்கியோ, ཐོ་ཁེ་ཡོ།, ടോക്കിയോ, ტოკიო, ቶክዮ, โตเกียว, 도쿄, 東京, 东京, 東京都
Populairste bestemmingen vanaf Tokio-Narita International Airport (Vluchten per week )
- Luchthaven Seoul-Incheon International Airport (282, 8,05 %)
- Luchthaven Sapporo-Shin-Chitose Airport (166, 4,74 %)
- Luchthaven Hong Kong Chek Lap Kok (144, 4,11 %)
- Luchthaven Busan - Gimhae (124, 3,54 %)
- Luchthaven Fukuoka (108, 3,08 %)
- Luchthaven Taipei-Taoyuan (92, 2,63 %)
- Luchthaven Manila-Ninoy Aquino International (84, 2,40 %)
- Luchthaven Los Angeles International Airport, CA (82, 2,34 %)
- Luchthaven Osaka-Kansai International Airport (64, 1,83 %)
- Luchthaven Honolulu International Airport, HI (62, 1,77 %)
- Overige (65,51 %)
Top-vliegroutes (volgens vertrekken en landingen)
- Japan Airlines (1083, 15,43 %)
- ANA All Nippon Airways (1007, 14,34 %)
- Jetstar Japan (735, 10,47 %)
- Peach Aviation (594, 8,46 %)
- Jeju Air (320, 4,56 %)
- Korean Air (316, 4,50 %)
- United Airlines (304, 4,33 %)
- Tway Air (216, 3,08 %)
- Spring Airlines Japan (180, 2,56 %)
- Cathay Pacific Airways (162, 2,31 %)
- Overige (29,96 %)
Ligging
In tegenstelling tot de meest drukke luchthaven, de in Tokio gelegen Tokio-Haneda luchthaven, die nauwelijks internationaal luchtverkeer afhandelt, bevindt Tokio-Narita zich ver verwijderd van Central Tokyo, in een andere prefectuur. Zelfs met de snelste trein heeft men 1 uur nodig om luchthaven Tokio-Narita te bereiken en in het wegverkeer moet men vaak rekening houden met files. Problematisch is vooral dat Haneda Airport voor bewoners en zakenlieden uit West-Tokio en de prefectuur Kanagawa veel dichterbij is. De Narita Rapid Railway, gepland voor 2010, zal dit probleem met een tijdwinst van circa 20 minuten tot op zekere hoogte moeten verminderen.
Luchthaven Narita is reeds via de spoorlijnen van de Narita Express en de Skyliner vanuit Tokio te bereiken. De Narita Express is één van de snelste treinverbindingen tussen de stad en de luchthaven. De Skyliner-treinen van Keisei Railway doen er tevens slechts 51 minuten over tot Nippori Station en 56 minuten tot Keisei Ueno Station. Daarom is deze verbinding van Narita Airport naar Nippori de snelste tussen de luchthaven en Central Tokyo.
Eind jaren '80 werden de spoorwegbedrijven JR en Keisei Electric Railway daartoe genoodzaakt hun spoorlijnen aan Narita Airport aan te sluiten. In beide Terminals bevinden zich daarom stations voor het ondergrondse spoor, die een directe verbinding naar de luchthaven mogelijk maken. In Terminal 1 bevindt zich het Higashi-Narita Station (vroeger Narita Airport Station) en in Terminal 2 de Airport Terminal 2 Station, men moet er dus op letten vanaf welke Terminal en met welk spoorwegbedrijf men reist. De terminals zijn onderling enkele met shuttlebussen bereikbaar.
De transfer naar Haneda Airport gebeurt met limousinebussen of treinen van Airport Limited Express. Keisei biedt tevens een Transfer Service van Narita Airport naar Haneda Airport en werkt hierbij samen met de Toei Asakusa Line en de Keihin Kyuko Railway. Bussen en taxi's vertrekken van de vertrek-lobby's van beide passagiersterminals. Talrijke lokale buslijnen rijden tevens vanaf de luchthaven naar regionale verkeersknooppunten, deze zijn echter vaak langzamer vanwege files.
De hoofdverkeersweg naar luchthaven Narita is de Higashi-Kanto Expressway, die aangesloten is aan het netwerk van de Shuto Expressway bij Funabashi in Chiba.
Geschiedenis
Luchthaven Narita, geopend in 1978, bewerkstelligt het meerendeel van het internationale passagiersverkeer van en naar Japan. Bovendien is het één van de belangrijkste knooppunten voor het luchtverkeer tussen Azië en Amerika. Vanwege stijgende passagiersaantallen besloot men in 1962 nog een luchthaven op te richten, om de in 1931 geopende luchthaven Tokio-Haneda te ontlasten. De nieuwe luchthaven van de hoofdstad zou het internationale verkeer van Haneda overnemen.
Inmiddels is Tokio-Narita één van de duurste luchthavens ter wereld en was er voor 2009 gepland om de uitbreidingsproblemen op te lossen door het internationale verkeer terug naar Tokio-Haneda te verplaatsen. Tokyo-Narita Airport is de tweede meest drukke luchthaven in Japan en dient de luchtvaartmaatschappijen Japan Airlines en All Nippon Airways als belangrijke internationale hub, alsook United Airlines als regionale hub.