Luchthaven Tbilisi-Novo Alexeyevka

3 Vliegroutes van & naar Tbilisi (TBS)

Vliegticket Amsterdam (AMS) - Tbilisi (TBS)
Georgian Airways (A9652), KLM (KL3108)
€ 275,00
Vliegticket Tbilisi (TBS) - Amsterdam (AMS)
Georgian Airways (A9651), KLM (KL3109)
€ 389,04

Luchthaven Tbilisi-Novo Alexeyevka

Tbilisi International Airport is de belangrijkste internationale luchthaven in Georgië, en ligt 17 km ten zuidoosten van de hoofdstad Tbilisi.

In februari 2007 is het wederopbouw project afgerond. Het project bestond uit de bouw van een nieuwe internationale terminal, parking, verbetering van het platform, taxibaan en start-en landingsbaan en de aanschaf van de grond materiaal voor Tbilisi International Airport. Er is een spoorverbinding naar het centrum gebouwd. Hier rijden 6 treinen per dag in elke richting. De George W. Bush Avenue leidt vanaf de luchthaven naar het centrum van Tbilisi.
  • URL: Tbilisi-Novo Alexeyevka (TBS)
  • Tijdzone: GMT 3
  • Servicetelefoon: +995 (32) 310-421, 310-322, 310-421; 310-341
  • Adres: Tbilisi International Airport, 0158 Tbilisi, Georgia
  • Exploitant: TAV Airports Holding Co.
  • Parkeerplaatsen: Ja betaald parkeren, ook voor langere periodes mogelijk.
  • Nabijgelegen steden: Tbilisi (15 km)
  • Verkeersverbindingen: Tblisi International Airport ligt 17 kilometer ten zuid oosten van Tiblisi en is eenvoudig per snelweg (George W. Bush Avenue) te bereiken.
  • Treinverbindingen: Er vertrekken per dag 6 treinen van de luchthaven naar Centraal station Tbilisi.
  • Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (14.13%), dinsdag (12.86%), woensdag (13.74%), donderdag (15.35%), vrijdag (12.71%), zaterdag (14.24%), zondag (16.97%)
  • Andere schrijfwijzen: Tbilisi, Thbilisi, Tbilissi, Tbiliszi, Тбилиси, Тбілісі, Қарҭ, Τιφλίδα, トビリシ, 트빌리시, Թբիլիսի, טביליסי, ทบิลิซิ, 第比利斯, त्बिलिसी, তিবি‌লিসি, ਤਬੀਲਿਸੀ, टैबिलिसि, تفلیس, تبلیسی, تبليسي, თბილისი

Populairste bestemmingen vanaf Tbilisi-Novo Alexeyevka (Vluchten per week )

  1. Yerevan (54, 11,46 %)
  2. Sharjah (50, 10,62 %)
  3. Dubai (50, 10,62 %)
  4. Baku (48, 10,19 %)
  5. Tel Aviv-Ben Gurion International (36, 7,64 %)
  6. Istanbul New Airport (32, 6,79 %)
  7. Istanbul - Sabiha Gökcen (26, 5,52 %)
  8. München (16, 3,40 %)
  9. Minsk-International (16, 3,40 %)
  10. Kuwait-Kuwait International (16, 3,40 %)
  11. Overige (26,96 %)

Top-vliegroutes (volgens vertrekken en landingen)

  1. flydubai (104, 10,95 %)
  2. Air Arabia (100, 10,53 %)
  3. Azerbaijan Airlines (96, 10,11 %)
  4. Turkish Airlines (78, 8,21 %)
  5. Georgian Airways (64, 6,74 %)
  6. Armenia Aircompany (64, 6,74 %)
  7. Pegasus Airlines (46, 4,84 %)
  8. Belavia - Belarusian Airlines (32, 3,37 %)
  9. Lufthansa (32, 3,37 %)
  10. Ukraine International Airlines (26, 2,74 %)
  11. Overige (32,4 %)

Ligging
Tblisi International Airport ligt 17 kilometer ten zuid oosten van Tiblisi en is eenvoudig per snelweg (George W. Bush Avenue) te bereiken. Daarnaast vertrekken er per dag 6 treinen van de luchthaven naar Centraal station Tbilisi. De Tbilisi gemeente bus # 37 bied passagiers tussen 07.00 s' ochtends en 07:30 s' avonds vervoer aan richting de hoofdstad. Daarnaast bestaat er ook altijd de mogelijkheid nog om een auto te huren of een taxi te nemen.

Geschiedenis
De luchthaven werd in 2006 gemoderniseerd en gerenoveerd. Er is een nieuwe terminal met 24.000 vierkante meter vloeroppervlak, 24 incheckbalies en een parkeergarage gebouwd, daarnaast zijn het platform en de start-en landingsbanen nog uitgebreid.

Na de renovatie, konden vliegtuigen van de grootte van een Airbus A330 of A340 landen en behandeld de luchthaven tot 2.000 passagiers per uur. De investering bedroeg circa 62 miljoen dollar. De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling heeft het project gesteund met een lening van 27 miljoen U. S. Dollar .

De wijziging was nodig omdat de luchthaven het aantal passagiers niet langer kon houden. Het aantal steeg in 2005 ten opzichte van het voorgaande jaar met 39% waar dat in 2004 al 28% was.

In 2005, was er slechts een kleine terminal met parkeerplaats voor 60 vliegtuigen. Machines zoals de Iljoesjin Il-86 en 747, mochten op de luchthaven niet landen. Voor de landing van de Air Force One van de president van de U. S. heeft de voorzitter in mei 2005 een ontheffing verleend. Voor de landing moesten ze dan wel de motor uitschakelen.


Statistische historische weergegevens voor Tbilisi-Novo Alexeyevka

jan
feb
maa
apr
mei
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
5.5
7.2
11.9
17.6
23.2
27.2
30.6
30.8
25.8
19.8
12.6
7.4
1.3
3.1
6.0
12.1
17.5
21.4
24.6
24.4
19.8
13.7
7.8
2.9
-2.4
-1.0
2.1
7.1
12.1
15.7
18.9
18.7
14.7
9.3
3.9
-0.5