Vloot
Airbus A318, 1 stuk
Airbus A319, 33 stuks
Airbus A320-200, 37 stuks
Airbus A321-200, 11 stuks
Boeing 737-400, 19 stuks
Boeing 737-500, 2 stuks
Boeing 747-400 ,55 stuks
Boeing 757-200, 7 stuks
Boeing 767-300ER, 21 stuks
Boeing 777-200, 3 stuks
Boeing 777-200ER, 43 stuks
Geschiedenis
Op 31 maart 1924 ontstond uit de fusie van vier kleine airlines de luchtvaartmaatschappij Imperial Airways Ltd. In 1935 ontstond vervolgens British Airways uit de fusie van vier regionale airlines, die luchtverkeer binnen Europa aanboden. Imperial Airways en British Airways smolten in 1937 samen tot de BOAC (British Overseas Airways Corporation), die als de voorganger van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways geldt.
De British European Airways (BEA) werd na de oorlog als de nationale luchtvaartmaatschappij van Groot-Brittannië opgericht en bood vluchten binnen Europa aan. De helikopter-vliegmaatschappij British Airways Helicopters werd in 1964 opgericht en nam tevens taken over van de reddingsbrigade. Begin 1969 werd BEA Airtours (later British Airtours) opgericht, die charter- en vakantievluchten aanbood. Na de fusie met BOAC tot British Airways op 1 april 1972 bestond BEA nog tot 1 april 1974 als onafhankelijke European Division. In 1974 fuseerde BOAC op grond van een regeringsbesluit met BEA en kreeg het weer de naam British Airways. Ze nam vanaf toen het luchtverkeer als nieuwe British Airways (Operating) Division op zich. In 1970 had BEA nog Cambrain Airways en BKS/Northeast gekocht, om zich van verdere regionale transporttrajecten te vrijwaren.
Sinds de jaren '90 is BA (evenals andere voormalige nationale luchtvaartmaatschappijen) onderworpen aan de concurrentie met low cost maatschappijen. In het recessiejaar 1992 was ze desondanks de enige internationale airline ter wereld zonder verlies. British Airways begon toen al haar concept bij te werken, in tegenstelling tot de Europese hoofdconcurrenten Lufthansa en Air France. Zo volgde een gedeeltelijke terugtrekking van het aantal verbindingen op trajecten binnen Europa, hoofdzakelijk vanwege de sterke concurrentie van Easyjet en Ryanair, en een versterking van het intercontinentale luchtverkeer, met name naar Zuidoost-Azië en de VS. Als laatste airline beëindigde BA op 24 oktober 2003 het gebruik van de Concorde.
In het boekjaar 2004/2005 werden 35 miljoen passagiers (het voorgaande jaar: 37 miljoen passagiers) door British Airways naar 222 bestemmingen in 95 landen vervoerd en de omzet bedroeg rond de 7,8 miljard pond sterling (het voorgaande jaar: 7,6 miljard pond sterling). Ondanks dalende passagiersaantallen kon de airline een winst van 415 miljoen pond (het voorgaande jaar: 230 miljoen pond sterling) genereren.
BA heeft ondere aandelen in de airline Iberia en tot 2004 bezat ze bovendien 18,25% van Qantas, aan welke ze zeven Boeing 767 verhuurde. Ook buiten de grenzen van de Oneworld alliantie werkt BA nauw samen met andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Japan Airlines. In Afrika is British Airways betrokken bij de Zuid-Afrikaanse binnenlandse luchtvaartmaatschappij Comair.
Bestemmingen
De British Airways vliegt wereldwijd naar zo'n 150 bestemmingen.