5 Vliegroutes van & naar Wenen (VIE)
Austrian Airlines (OS154, OS152, OS158, OS160), Deutsche Lufthansa (LH6394, LH6354, LH6422), ANA All Nippon Airways (NH6320)
Austrian Airlines (OS371, OS375, OS377, OS373), ANA All Nippon Airways (NH6301), Ethiopian Airlines (ET1200), KLM (KL1846, KL1838)
Deutsche Lufthansa (LH6372, LH6376), Austrian Airlines (OS192, OS196, OS8918, OS8916), Eurowings (EW756, EW754)
Austrian Airlines (OS372, OS376, OS378, OS374), Ethiopian Airlines (ET1201), ANA All Nippon Airways (NH6300), KLM (KL1845), Jet Airways (India) (9W8782)
Austrian Airlines (OS354, OS352, OS8174), Brussels Airlines (SN6003, SN2905, SN6001), TAP Air Portugal (TP7470), United Airlines (UA9998)
Luchthaven Wenen
Reeds voor de openstelling van het IJzeren Gordijn was de luchthaven op basis van de Oostenrijkse neutraliteit een verbindingsschakel met Oost-Europa. Vandaag de dag is ze de grootste burgerluchthaven van het land en nog steeds een belangrijke draaischijf van het Europese oost-westverkeer.
- URL: Officiële website
- Tijdzone: GMT 1
- Servicetelefoon: +43 1 7007-0
- Adres: Vienna International Airport, Postfach 1, A-1300 Wien - Flughafen, Österreich
- Exploitant: Flughafen Wien AG
- Parkeerplaatsen: ja, betaald parkeren voor korte en lange periodes.
- Nabijgelegen steden: Wien (18 km), Bratislava (41 km), Újtelep (93 km)
- Verkeersverbindingen: De luchthaven is te bereiken via Snelweg A4 en de Bundesstraße B9.
- Treinverbindingen: De City Airport Train (CAT) verzorgt vervoer van het stadscentrum van Wenen naar de luchthaven.
- Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (15.09%), dinsdag (13.61%), woensdag (14.37%), donderdag (14.47%), vrijdag (15.38%), zaterdag (13.26%), zondag (13.82%)
- Andere schrijfwijzen: Wien (Vienna)-Vienna Int'l, Vienne, Wiedeń, Beč, Виена, Viena, Vídeň, Vjena, Dunaj, Vyana, Viin, Vīne, Viyana, Viên, Bécs, Wenen, Вена, Беч, Відень, Βιέννη, וינה, Վիեննա, 維也納, वियना, ウィーン, 維也納, เวียนนา, ვენა, ভিয়েনা, 빈, ویآنا, وین, فيينا
Populairste bestemmingen vanaf Wenen (Vluchten per week )
- Luchthaven Frankfurt-Main (160, 3,45 %)
- Luchthaven Amsterdam Schiphol (120, 2,58 %)
- Luchthaven Düsseldorf (110, 2,37 %)
- Luchthaven Londen-Heathrow (110, 2,37 %)
- Luchthaven Parijs-Charles de Gaulle (106, 2,28 %)
- Luchthaven Hamburg (104, 2,24 %)
- Luchthaven Brussel (102, 2,20 %)
- Luchthaven Zürich (96, 2,07 %)
- Luchthaven München (94, 2,02 %)
- Luchthaven Berlijn Brandenburg (90, 1,94 %)
- Overige (76,48 %)
Top-vliegroutes (volgens vertrekken en landingen)
- Austrian Airlines (4571, 49,17 %)
- Wizz Air (723, 7,78 %)
- Eurowings (372, 4,00 %)
- Lufthansa (240, 2,58 %)
- British Airways (224, 2,41 %)
- Air France (192, 2,07 %)
- KLM (128, 1,38 %)
- Iberia (100, 1,08 %)
- Brussels Airlines (92, 0,99 %)
- Turkish Airlines (84, 0,90 %)
- Overige (27,64 %)
Ligging
Het vliegveld ligt achttien kilometer ten zuidoosten van Wenen en ongeveer vijfenveertig kilometer ten westen van Bratislava. Automobilisten bereiken de luchthaven terminal via de A4 of de federale snelweg #9. Tussen Wenen-Mitte en de luchthaven rijdt de City Airport Train (CAT), de reis duurt ongeveer een kwartier. Als alternatief kan de S-Bahn lijn 7 genomen worden. Hier duurt de reis echter acht minuten langer, maar de prijs is de helft van het tarief van de (CAT).
Verder gaat er vanuit het Wenen West of Zuid-Station, het Schwedenplatz/Morsinplatz of het UNO-City (VIC), een shuttle service naar de luchthaven, de "Vienna Airport Lines" van de ÖBB. Internationale busverbindingen van en naar het vliegveld rijden op Boedapest, Bratislava, Brno en Praag. Alle actuele vertrektijden zijn lokaal of via het internet verkrijgbaar.
Geschiedenis
De luchthaven werd in 1938 als een militaire luchtmachtbasis opgericht. Tot 1945 was de Jagdfliegerschule 5 er ondergebracht (een pilotenopleidingscentrum), en een deel werd gebruikt als concentratiekamp.Na de capitulatie van de Duitse Wehrmacht beheerden de Britse bondgenoten het gebied tot 1954. In 1954 werd begonnen met de commerciële exploitatie van de luchthaven, die de rol van belangrijke luchtvaarthub in Oostenrijk de toenmalige luchthaven Wien-Aspern overnam.
Pas in 1955 na het verkrijgen van de onafhankelijkheid en volledige soevereiniteit, werd het „Wiener Flughafenbetriebsgesellschaft“ opgericht dat het beheer van het gebied op zich zou nemen. Datzelfde jaar werd de bestaande start-en landingsbaan verlengd tot 2.000 meter en slechts vijf jaar later tot 3000 meter werden. In 1960, dus pas een jaar later, werd Terminal 2 gebouwd. Vanwege de snelle groei kwam er in 1962 een plan een tweede baan, dat werd echter pas in 1972 goedgekeurd door Oostenrijkse ministerie van Verkeer.
In 1982 werd verbinding gemaakt met oostelijke snelweg A4/Europese weg E58, die naar Bratislava en Boedapest voert, twee plaatsen waar de luchthaven in deze periode enorm is gestegen in populariteit. Sinds 1990 heeft de veranderde politieke situatie in Centraal-Europa, en met de daarmee samenhangende uitbreiding van de EU er voor gezorgt dat de passagiers-en vrachtvervoer statistieken enorm zijn toegenomen. Veel internationaal opererende bedrijven gebruiken Vienna International Airport als een luchtcorridor voor het vervoer van hun producten en goederen naar en vanuit de voormalige Warschaupact-landen.