2 Vliegroutes van & naar Bremen (BRE)
Germania (ST3218, ST3352, ST4104), Corendon Airlines (XC814)
Luchthaven Bremen
- URL: Officiële website
- Tijdzone: GMT 1
- Servicetelefoon: +49 421 55 95-0
- Adres: Flughafen Bremen, Flughafenallee 20, D-28199 Bremen
- Exploitant: Flughafen Bremen GmbH
- Parkeerplaatsen: Parkeerplaatsen voor korte en lange periodes beschikbaar.
- Nabijgelegen steden: Bremen (3 km), Oldenburg (41 km), Bremerhaven (58 km), Hannover (98 km), Hamburg (98 km)
- Verkeersverbindingen: Autosnelweg A27 (uitrit Luchthaven Bremen).
- Treinverbindingen: Airport Bremen is vanaf het centraal station en het busstation rechtstreeks met tramlijn 6 bereikbaar.
- Vluchtverdeling volgens weekdagen: maandag (15.47%), dinsdag (14.03%), woensdag (14.51%), donderdag (14.20%), vrijdag (14.76%), zaterdag (12.17%), zondag (14.86%)
- Andere schrijfwijzen: City Airport Bremen, Brémy, Breemn, Brême, Brēmene, Brema, Brėmenas, Брэмэн, Брэмен, Бремен, Βρέμη, ბრემენი, Բրեմեն, بريمن, برمن, ברמן, ब्रेमेन, เบรเมิน, ブレーメン, 브레멘, 不来梅
Populairste bestemmingen vanaf Bremen (Vluchten per week )
- Luchthaven Amsterdam Schiphol (46, 18,85 %)
- Luchthaven Frankfurt-Main (40, 16,39 %)
- Luchthaven München (38, 15,57 %)
- Luchthaven Londen-Stansted (22, 9,02 %)
- Luchthaven Stuttgart (18, 7,38 %)
- Luchthaven Palma de Mallorca (8, 3,28 %)
- Luchthaven Las Palmas - Grande Canaria (6, 2,46 %)
- Luchthaven Vilnius (4, 1,64 %)
- Luchthaven Wenen (4, 1,64 %)
- Luchthaven Tenerife Zuid - Reina Sofia Airport (4, 1,64 %)
- Overige (22,13 %)
Top-vliegroutes (volgens vertrekken en landingen)
- Lufthansa (156, 31,84 %)
- KLM (92, 18,78 %)
- Eurowings (42, 8,57 %)
- Turkish Airlines (16, 3,27 %)
- Wizz Air (8, 1,63 %)
- Sun Express (4, 0,82 %)
- Corendon Airlines (4, 0,82 %)
- Overige (34,27 %)
Ligging
De in 1913 geopende luchthaven ligt op ongeveer drie kilometer ten zuiden van het centrum. Automobilisten bereiken via de snelweg A1 bij afslag Arsten en de A27 bij de afrit Bremen Overseas City. De luchthaven is ook te bereiken via de A281 en de federale snelweg B57.
Tussen het station en de luchthaven pendelt tram lijn 6, de reis duurt ongeveer 16 tot 20 minuten. Daarnaast rijdt ook de "bus2fly - Shuttle" vanuit Hamburgs centrale busstation rechtstreeks naar de luchthaven van Bremen, de aankomst-en vertrektijden hiervan zijn aangepast op de vertrektijden van de luchtvaartmaatschappij Ryanair.
Geschiedenis
De Bremer Verein für Luftfahrt, opgericht in 1909, en de rederij Norddeutscher Lloyd maakten de eerste plannen voor een luchthaven op de Bremen Werder. In mei 1910 kwam de kwestie eindelijk aan het rollen en reeds in 1912 bood de Bremer Verein für Luftfahrt rondvluchten aan. Op 16 mei 1913 werd een vergunning verleend voor de bouw van de luchtbasis op het Neuenlander Feld, waar het een oppervlakte van 400 x 400 meter kreeg.
Op 15 september 1921 werd de Bremer Flughafenbetriebsgesellschaft, de exploitant van de Bremer luchthaven, opgericht, wier start- en bedrijfskapitaal afkomstig is van firma’s als A.G. Weser, Norddeutscher Lloyd, Bremer Bank, Deutsche Bank (filiaal Bremen), Kaiserbrauerei Beck & Co. en natuurlijk de Bremer Verein für Luftfahrt. Men sloot met de Breemse Senaat een financieel voordelige leaseovereenkomst af, zodat de Lloyd Luftfahrtdienst GmbH, een dochteronderneming van de Norddeutscher Lloyd, al in 1920 vluchten van Bremen naar Berlijn, Dortmund en Wangerooge aanbieden kon. Een internationale vlucht landde voor het eerst op 18 juli 1920 in Bremen, voortvloeiend uit de samenwerking met de Nederlandse KLM.
In 1937 werd eindelijk een systeem van verhardde start- en landingsbanen aangelegd en samen met de taxibanen, het verlichtingssysteem voor nachtvluchten en het Lorenz-navigatiesysteem ontstond zo de modernste luchthaven van Duitsland. Gedurende de saneringswerkzaamheden na de Tweede Wereldoorlog werd de oost-west-startbaan (09/27) in oostelijke richting verlengd tot 2034 meter en werden nieuwe voorzieningen voor radioverkeer aangelegd, die zelfs bij slecht weer het luchtverkeer mogelijk moesten maken. Hiermee werd Bremen weer een volwaardige internationale luchthaven. Door de terugkerende Amerikaanse soldaten werden vanaf Bremen ook vluchten naar New York aangeboden.
De eerste maatregelen om de startbaan te restaureren begonnen in 1979 en tevens werd het ILS (Instrument Landing System) aangelegd. Het voorstel tot verlenging van de startbaan, aangevraagd door Messerschmitt-Boelkow-Blohm (MBB) (tegenwoordig een deel van EADS), werd uiteindelijk in 1988 aangenomen en de startbaan werd verlengd tot 2634 meter, om de afvoer van Airbus Superguppy vrachtvliegtuigen mogelijk te maken. Omdat tegenstanders echter per gerechtelijk besluit bereikten dat deze verlenging van 300 meter uitsluitend door Super Guppy vrachtvliegtuigen gebruikt mag worden, ligt dit deel van de landingsbaan sinds de overstap op het Beluga vrachtvliegtuig onbenut braak.