Vloot
KLM beschikt momenteel over 171 vliegtuigen.
Geschiedenis
Na de succesvolle en goed bezochte Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam (ELTA) in 1919 legde Albert Plesman - luchtvaartpionier en toen een van de organisatoren - het voorstel voor tot het oprichten van een luchtvaartonderneming aan de overige leden van de tentoonstellingscommissie. Het startkapitaal van 1,2 miljoen gulden werd voorzien door enkele rijke ondernemers uit Amsterdam en Plesman werd de eerste administrateur en later ook directeur. De eerste vlucht van KLM vond het daaropvolgende jaar plaats, op 17 mei 1920 van Londen naar Amsterdam met een Airco De Havilland DH16.
De eerste machines werden ter beschiking gesteld door de firma AT&T Ltd., maar al snel kon KLM ook enkele toestellen van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker aankopen - Anthony Fokker was immers medevoorzitter van KLM en hij stelde ook zijn technische kennis ter beschikking. De maatschappij kreeg van bij het begin het predikaat “Koninklijk” toegewezen door Koningin Wilhelmina, hetgeen tevens betekende dat KLM belast zou worden met het inleggen van een stabiele vliegverbinding tussen Nederland en haar toenmalige kolonie Indonesië. Daarop begon KLM met het uitbouwen van de route van Amsterdam naar Jakarta, hetgeen toen de langste vliegroute van de wereld was.
Tijdens de tweede wereldoorlog stopte de luchtvaartmaatschappij haast hals over kop met haar internationale vluchten van Nederland en werden haar toestellen oranje geverfd om beter op te vallen. Met de vliegtuigen die niet door de Duitsers in beslag waren genomen, vloog KLM nog naar Groot-Brittannië en verzorgde van daar uit vluchten naar Indonesië en de Caraïben. Ze vervoerde daarbij ook passagiers en soldaten in opdracht van het Engelse leger van Bristol naar Lissabon en Gibraltar. Na de oorlog maakte de Nederlandse overheid een bedrag vrij van 23 miljoen gulden om KLM er financieel weer bovenop te brengen. Zo kon de firma al op 21 mei 1946 haar eerste vlucht na de oorlog voltrekken, van Amsterdam naar New York.
KLM was in 1971 ook de eerste maatschappij die de grotere machines van Boeing in Seattle bestelde om te gebruiken voor de bugerluchtvaart. Voor het onderhoud werd een alliantie opgericht met andere vliegtuigfirma’s die ook met Boeing vlogen - deze unie kan zelfs bestempeld worden als een van de eerste grote, economische samenwerkingsverbanden. Bij deze alliantie waren naast KLM ook SAS, Swissair en het Franse UTA - dat in 1990 werd overgenomen door Air France - aangesloten. Gedurende deze jaren zorgde KLM ook voor hulp bij het opstarten en ontwikkelen van bijvoorbeeld Garuda Indonesia, Phillipine Airlines en VIASA uit Venezuela. In 1988 ging KLM ook nog een transatlantische alliantie aan met Northwest Airlines, een Amerikaanse onderneming waarin KLM overigens nog gedurende jaren financieel betrokken bleef. In 1991 toonde KLM nog eens haar pioniersmentaliteit door na veel overleg haar eerste-klasseservice naar de Caraïben stop te zetten omwille van een dalende vraag. Door deze moedige beslissing won KLM het vertrouwen en zouden de passagiersaantallen plots erg stijgen.
In 2004 volgde dan de fusie met Air France, waardoor het deel werd van een van de grootste luchtvaartondernemingen ter wereld.
Bestemmingen
KLM-Air France biedt vluchten aan naar tweehonderdvijftig bestemmingen wereldwijd. De thuishaven en hub van de maatschappij is Amsterdam Airport Schiphol.